به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به عنوان نمونه در چند وقت گذشته با وجود برگزاري نمايشگاه بين‌المللي مبلمان در محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي تهران سه نمايشگاه مبل در شمال، غرب و جنوب تهران برگزار شده است كه برپايي تمام اين نمايشگاه‌ ها توسط بخش خصوصي در مكان خصوصي صورت گرفته است. ايراد بزرگي كه به اين نمايشگاه‌ها وارد است، عدم رعايت مصوبه‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت، بي‌برنامگي و غيرسامانده بودن اين نمايشگاه‌هاست.

طبق مصوبه وزارت صنعت و تجارت برگزاري نمايشگاه در تهران بايد زيرنظر مجمع صنوف توليدي و توزيعي با همكاري سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستاي ساماندهي و نظارت بر كار اين نمايشگاه‌ها انجام شود.

در كنار اين نمايشگاه‌ها، اكنون نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در ضلع جنوبي مصلي در حال برگزاري است كه رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت طبق مصوبه‌ فوق اين نمايشگاه را غيرقانوني دانسته است، زيرا براي برگزاري اين نمايشگاه مجمع صنوف توليدي و خدماتي رضايت خود را اعلام نكرده‌اند.

اين نمايشگاه با وجود نداشتن مجوز قانوني به كار خود ادامه مي‌دهد و به گفته‌ي رييسان اتحاديه‌هاي فعال در تهران، كارشناسي از سوي اتحاديه‌هاي مربوطه و سازمان صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قيمت‌گذاري به اين نمايشگاه ارسال نشده است.

نمايشگاه مصلي كه چند روزي است با هدف عرضه مواد غذايي، شوينده و بهداشتي، سلولزي، آجيل و خشكبار، شيريني و شكلات و سوغات شهرستان آغاز به كار كرده است محل عرضه ديگر كالاها نيز است.

به گفته رييس اتحاديه پيراهن دوزان اگر نمايشگاهي به عرضه كالاهاي مشخص‌ شده‌اي اختصاص داده شده باشد عرضه ديگر كالاها در آن غير قانوني است. در نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا غرفه داران بايد كالاي عرضه شده خود را براي كارشناسي و قيمت گذاري به كارشناسان اتحاديه مرتبط معرفي كنند اما متاسفانه در سالن توزيع مواد غذايي، شوينده‌، بهداشتي و لوازم آشپزخانه نمايشگاه مصلي قيمت گذاري و پلمپ كالاي عرضه شده وجود ندارد. البته در غرفه‌هاي عرضه آجيل و خشكبار نمايشگاه مصلي تعرفه قيمت گذاري وجود دارد اما نمونه پلمپ شده محصول در غرفه‌ها قابل رويت نيست. اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته فهرست قيمت كالاها در هر غرفه با مهر و امضاي رسمي در معرض ديد مشتري قرار داده شده بود. همين شيوه قيمت‌گذاري با اما و اگرهايي روبرو شده است زيرا روساي اتحاديه‌ها اذعان داشته‌اند كه به دستور سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هيچ فردي را به عنوان كارشناس قيمت گذاري و ناظر به اين نمايشگاه معرفي نكرده‌اند.

با كمي گشت و گذار در محوطه نمايشگاه مصلي مي‌توان متوجه شد كه از حضور ناظر و كارشناس رسمي مطلع خبري نيست. همانند سال‌هاي گذشته عرضه كالاهاي اساسي در محيط باز نمايشگاه صورت مي‌گيرد كه در سال جاري آنچنان تقاضا براي گوشت، مرغ، ماهي و برنج از سوي مصرف‌كنندگان صورت نگرفته است.

در حال حاضر قيمت هر كيلو گوشت گوساله باز در اين نمايشگاه 27 هزار تومان، ران گوساله بسته بندي شده 24 هزار و 500 تومان و گوشت چرخ كرده بسته بندي شده 18 هزار و 500 تومان است. از سوي ديگر هر كيلو برنج هندي با قيمت 3700 تومان و تخم مرغ شانه‌اي 8500 تومان عرضه مي شود اما همان طور كه گفته شد استقبال از اين كالاهاي اساسي بسيار كم است.

در اين نمايشگاه "راديو نمايشگاه" فعال است كه وسايل و كنسول‌هاي بازي را تبليغ مي‌كند و اين موضوع كاملا با هدف نمايشگاه مصلي يعني عرضه مواد غذايي، شوينده و بهداشتي و آجيل و خشكبار متفاوت است.

همچنين در اين نمايشگاه محصولاتي كه با سلامتي انسان در ارتباط است عرضه مي شود كه از اين كالاها مي توان به عينك آفتابي، عطر و ادكلن و كرم دست و صورت اشاره كرد كه به گفته فعالان صنف‌هاي مربوطه عرضه و توزيع اين محصولات بايد توسط افراد واجد شرايط صورت گيرد.

در نمايشگاه‌هاي بهاره غرفه‌ها توسط اتحاديه‌هاي مربوطه به كاسبان داراي جواز كسب اعطا مي‌شود اما در نمايشگاه مصلي كه با دستور سازمان صنعت، معدن و تجارت از حضور اتحاديه‌ها جلوگيري شده است مشخص نيست واحدهاي صنفي داراي جواز كسب شركت كرده‌اند يا خير.

در اين نمايشگاه آجيل و خشكبار عرضه مي‌شود كه قيمت آن ها با سطح شهر يكسان بوده و قيمت توسط سرپرستان غرفه اعمال شده است.

مسوولان معتقدند اگر تخلفي در نمايشگاه‌ها صورت گيرد مجامع امور صنفي ناظر مي‌توانند حتي با پايان يافتن زمان برگزاري نمايشگاه به شكايت مردمي و تخلفات صورت گرفته در اين نمايشگاه‌ها رسيدگي كنند اما حالا كه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و مجمع صنوف توليدي و خدماتي، برپايي اين نمايشگاه را غير قانوني دانسته‌اند اين سوال به اذهان متبادر مي‌شود كه آيا شكايت مردمي از اين نمايشگاه پيگيري خواهد شد؟

هرچند كه اين نمايشگاه امسال با توجه به تجربه چند ساله خود توانسته بود ضعف‌هاي ظاهري مانند آلودگي‌ و نظافت محيطي را رعايت كند اما با عدم دريافت مجوز قانوني راه خويش را به درستي طي نكرد.

از سوي ديگر جاي سوال دارد كه چرا مسوولان با اعلام عدم مجوز قانوني براي برگزاري نمايشگاه مصلي و ارسال نامه به سازمان صدا‌وسيما براي جلوگيري از تبليغات تلويزيوني در راستاي نمايشگاه عرضه‌ي مستقيم كالا اطلاعات بيشتري در اختيار رسانه‌ها قرار نمي‌دهند و اين‌كه چرا مسوولان امر هم‌چون رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت فعاليتي در راستاي تعطيلي اين نمايشگاه انجام نمي‌دهند.

سوال ديگر اين است كه چرا به يكباره مسوولان توجه‌ها را به نمايشگاه مصلاي تهران جلب كرده‌اند و هيچ تمركزي و برنامه‌ي بازدارنده‌اي براي مقابله با برگزاري ساير نمايشگاه‌هاي موازي كه توسط مالكان زمين‌هاي بزرگ همچون نمايشگاه مبل در سه نقطه شهر تهران يا نمايشگاه ديگري كه در بازار تلفن همراه برگزار شد ندارند.

بارها ديده شده است برخي از نمايشگاه‌ها توسط بخش خصوصي كه به دنبال معروفيت و ارتباط با افراد خاص هستند، برگزار شده است و براي رسميت بخشيدن به نمايشگاه‌هاي خود از معاونان وزير و رييس جمهور يا روساي اتحاديه‌هاي مختلف در مراسم افتتاح دعوت كرده‌اند.

در اكثر مراسم‌ها نيز مقامات دعوت شده در سخنراني خود از برگزار‌كننده‌ي چنين نمايشگاه‌هايي تعريف و تمجيد مي‌كنند. در آخرين نمايشگاهي كه در سطح شهر به اين شيوه برگزار شد يكي از روساي اتحاديه‌ها در مراسم افتتاح حاضر بود كه برخي از منابع آگاه در مجامع تهران مدعي‌اند اين‌ كارها در راستاي فعاليت‌هاي انتخاباتي در انتخابات ارديبهشت‌ماه سال آينده رياست اتاق اصناف است.


منبع: پايگاه خبرگزاري ايسنا